Boka tid
Ring, SMS:a eller maila!
0702-322158
info@halsoholken.se

Allmänt om hälsa

 

6 olika faktorer som jag tror spelar störst roll vad gäller bibehållen hälsa.

 

• Kärlek & Beröring

Människan behöver kärlek annars blir hon sjuk och dör till sist. Studier har gjorts på apungar som lämnades i isoleringsbur och de utvecklade snart allvarliga hjärnskador.

När du får kärlek i olika former blir du nöjd och tillfreds med dig själv och kan även ge kärlek tillbaka.
Det viktigaste här är att man kan tycka om sig själv. De känslor man annars sänder ut av bristande självkänsla, bitterhet, sorg och frustration sätter sig i kroppen som drar ihop sig och utvecklar spänningar och stagnation.

Säg 100 gånger till dig själv varje dag hur löjligt du än tycker det låter : Jag tycker om mig själv! - du kommer att märka skillnad!

Beröring gör att vi frisätter endorfiner och oxytocin. Detta händer under en massagebehandling vilket gör att man blir avslappnad i kroppen och spänningar släpper.
Man har gjort studier på ålderdomshem där husdjur som åldringarna får närhet till också har den funktionen.

 

• Näring

Näring är viktigt. Jag brukar jämföra kroppen med en byggsats med legobitar. Vi kan säga att det behövs blå, röda, gröna och gula bitar för att bygga en fungerande kropp. Saknas någon av färgerna blir det fel i konstruktionen och maskineriet kommer inte att fungera som det ska.

Det finns över 100 nödvändiga näringsämnen som vi behöver få i oss. Så som vi äter idag är det väldigt svårt att få i sig allihop. Dessutom är jordarna utarmade på mineraler då vi inte tillsätter det vi tar när vi sår och skördar oavbrutet på samma mark. Detta gör maten näringsfattig.

Ett komplett kosttillskott kan många gånger avhjälpa symptom som vissa tror beror på sjukdom.

Själv slår jag ett extra slag för magnesium. Magnesium behövs för ett fungerande nervsystem och för att musklerna ska kunna slappna av. Kalcium gör att de drar ihop sig och samarbetar således med magnesium som gör att musklerna kan slappna av. Dessutom behövs magnesium i över 300 metaboliska reaktioner, för produktionen av de flesta av dina enzymer samt medverkar även i proteinsyntesen. Det medverkar i cellernas och leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen. Magnesium sägs motverka cancer och är en antioxidant.

Enligt en studie lider 80% av sveriges befolkning brist på magnesium.

Har du myrkryp eller nattliga kramper i benen, sover dåligt eller är överdrivet orolig och nervös? detta är vanliga symptom på magnesiumbrist (det finns massor av andra symptom). Stressar du mycket, röker, tar mediciner eller dricker alkohol dreneras magnesiumet ut ur kroppen.
Problemet är att vi gör av med större mängder än vi kan få i oss med kosten. Här kan ni läsa mer om magnesium.

 

• Vatten

Vatten är så vanligt så folk verkar inte riktigt fatta vilken effekt det har. Själv var jag dehydrerad i 30 år innan jag började dricka så mycket som man ska dricka för att hålla en bra vätskenivå i kroppen. Det rekommenderas att man får i sig 3 dl per 10 kilo kroppsvikt och mer om man tränar och dricker vätskedrivande drycker. Man kan inte ersätta vattnet med kaffe, läsk, svart te eller vissa juicer då både kaffe, svart te och t.ex apelsinjuice är vätskedrivande.

Vatten är en syre och näringstransportör till kroppen och rensar samtidigt ut slaggprodukter och för ut dem via svett och urin.

Då kroppen består av ca 60% vatten kan man förstå att saker och ting inte riktigt fungerar som de ska om man inte håller den rätta vätskenivån. Symptom jag hade som försvann när jag började dricka mer vatten var: Pollenallergi (en del försvann även när jag slutade dricka mjölk), fasansfull mensvärk, torra och trötta ögon (använde glasögon innan), torra läppar, torr hud och 5 extra kilon som bara rasade av (antagligen bunkrat vatten).

Då kommer jag bara att få springa på toaletten hela dagen säger ni kanske. I början kommer det antagligen att bli så men kroppen anpassar sig och snart behöver ni inte det längre.

Här är en intressant sida med en forskare och hans resultat av studier om just bristen på vatten i våra kroppar.

Vatten har också olika energifrekvens. Masaru Emoto har forskat om vattens reaktion på frekvenser i dess omgivning genom att frysa det till iskristaller efter att ha exponerat det för musik, ord, bilder och böner.

Folk som hela tiden få ta imot hårda ord och annat negativt mår inte bra och här har vi en bra förklaring. Här är intressanta bilder på Masarus iskristaller. Tänk dig för nästa gång du hasplar ur dig något negativt till en annan person.

 

• Ljus

Ljus är viktigt. Utan det kan vi inte leva. Ljuset påverkar många kemiska reaktioner i kroppen. Speciellt styr det melatoninnivån som i sin tur styr ämnesomsättningen. Under årets mörka tid är det många som blir deprimerade och trötta. Det beror mycket på bristen på dagsljus och folk som dessutom sitter inomhus och arbetar kan få samma problem. Ljuset gör dessutom att det bildas D-vitamin i våra kroppar. Utan D-vitaminet kan vi drabbas av många symptom, detta är bara några: förkylning, influensa, retlighet, depression, psykoser, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi), hudsjukdomar (psoriasis), fetma (bukfetma), hjärt-och kärlsjukdomar, blodproppar, dålig aptit, lever- och tarmsjukdomar m.fl.

Tag gärna ett tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret då detta kommer att hjälpa er att hålla humöret uppe!

Ungdomar idag sitter mest inomhus framför datorn och spelar spel. Man kan lätt räkna ut vad det kan leda till samtidigt som det också leder oss in på min nästa punkt...

 

• Motion

Motion är ett måste för den mobila människan. Blodcirkulationen ökar och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, som till exempel adrenalin och kortisol.
Mindre stresshormoner avlastar hjärtat och förbättrar både humör och sömn. Energiförbrukningen ökar och det behövs för att minska bukfettet, om du råkar ha för mycket. Blodsockernivån sjunker och stabiliseras. Motion motverkar en hel rad sjukdomstillstånd: högt blodtryck, övervikt, bukfetma, typ 2-diabetes och blodproppar. Hjärtat pumpar effektivare och det ökade blodflödet stimulerar nybildning av blodkärl. Risken för demens, bröstcancer,tjocktarmscancer, artros och depression minskar också. Fysisk aktivitet har så stor betydelse för hälsan att den i många fall kan komplettera eller till och med ersätta läkemedel. Det är viktigt att vi förblir rörliga upp i hög ålder för att underhålla cirkulationen och cellbildningen.

 

• Syre

Syre behövs framförallt i energiproduktionen i mitokondrierna. Utan syre får vi ingen energi till några funktioner i kroppen. När vi andas förs luftens syre ner i lungorna där det tas upp i blodet och transporteras ut till alla celler i kroppen. I cellen förbränns näringsämnen med hjälp av syre vilket håller maskineriet igång.

Därför är det så viktigt att kroppen alltid har tillgång till rätt mängd näring och syre. Ju mer energi (ATP) vi behöver desto större åtgång på syre i cellerna. Får cellen inget syre dör den omgående. Men det räcker med att tillgången sjunker för att skada cellerna. Saknas tillräcklig mängd syre försämras energiproduktionen. Kroppen kompenserar detta genom att jäsa glukos istället för att förbränna det med syre. Detta ger också energi men bara en bråkdel av vad syreförbränning ger, ungefär 5 %.

Syrebrist gör också att det bildas fler fria radikalier vilket bidrar till många sjukdomar. Vid brist på ATP i cellerna kan inte till exempel natrium-kaliumbalansen upprätthållas. Mineraler börjar då falla ur vätskan utanför cellerna och i blodet och bilda mineraldepåer. Dessa kan sätta sig i leder och ge artrit, sätter det sig i ögonen orsakar det grå starr. När mineralbalansen rubbas på grund av syrebrist, energibrist och defekter i cellmembranen kan också den elektriska överföringen av energi från hjärnan till musklerna försämras. Detta kan göra att musklerna svarar dåligt eller till och med får spasmer.

Som vi sett så leder syrebrist till energibrist och sämre funktion i cellerna i hela kroppen samt en fermentering (jäsning) i cellerna för att försöka hålla igång någon form av energiproduktion. Detta bildar mjölksyra som ger en försurning inne i cellerna. Hela cellens ämnesomsättning påverkas och snart blir cellerna svaga och sjuka. Följden blir smärta, inflammationer och sjukdom i kroppen. Ju mindre syre cellerna har desto mer smärta känner vi. All kronisk smärta bottnar i dessa obalanser i cellerna.

Många andas alldeles för ytligt idag och använder endast 25% av lungornas kapacitet. Gå ut och andas enda nere från buken. Här är en liten övning när du känner dig panikslagen och allt drar ihop sig i kroppen:

Fyrkantsandning:

1. Andas in medan du räknar till 4.
2. Håll andan och räkna till 4.
3. Andas ut medan du räknar till 4.
4. Räkna till 4 innan du gör om alltihop.

För att få in mer syre i cellerna är det viktigt att vi håller en neutral PH-balans i kroppen. Ät basisk mat (de flesta grönsaker och frukter), drick vatten, ta tillskott av kalcium och magnesium och andas, andas, andas.

Du som har problem med försurning kan även prova bikarbonatkuren. Ta en halv tesked bikarbonat i ett glas vatten 3 gånger om dagen. Bikarbonaten har en mycket basgörande effekt och neutraliserar syran. Då bikarbonat gör att
B-vitaminerna B1, B2 och B3 förstörs bör man ta ett tillskott av dessa under kuren.

 

 

 
 
hublot replica
cartier replica uk
rolex replica watches
rolex replica
tag heuer replica sale
replica watches